Am grija de mine si fericirea mea

Am grija de mine si fericirea mea
Domnica Petrovai

Domnica este psiholog clinician si psihoterapeut cognitiv-comportamental, fondator Mind Education Health, sotie si mama a doua fetite. Lucreaza cu pasiune de 20 de ani in domeniul promovarii sanatatii emotionale si are un interes deosebit pentru armonizarea relatiei de cuplu si pentru constientizarea importantei dezvoltatii continue a parintilor pentru a raspunde nevoilor copiilor.

Ca mama, traiesc intr-o continua transformare alaturi de copiii mei, constienta fiind de mine si trecutul meu, datorita lor. Un editorial de Domnica Petrovai, in care aflam mai multe despre grija de sine si propria fericire.

Ei au fost si sunt cei care ma provoaca cel mai mult sa evoluez, sa imi inteleg limitele, dar si neputintele, sa devin mai constienta de cine sunt eu, dincolo de oboseala, epuizare, nopti nedormite, ingrijorari si spaime. Adesea am sentimentul ca sunt la capatul puterilor. Dar am constant sansa si onoarea de a intalni o multime de mame, care, la fel ca si mine, se simt implinite si fericite in ciuda faptului ca au si momente grele. M-am intrebat in nenumatate randuri ce pot face pentru familia mea, pentru mine si copiii mei si chiar pentru alte mame, ca sa ne fie mai bine. Mai bine nu inseamna neaparat sa avem mai mult, ci sa traim cu recunostinta si compasiune fiecare zi.

Am inteles ca nu poti fi tot timpul fericita. Este nerealist, deoarece toata lumea are parte de momente bune si momente mai dificile. Comparatia cu alte mame ne creeaza adesea si mai mult disconfort si ne ridica o gramada de intrebari si ganduri: „Oare ea cum reuseste?”, „Sigur are bone, bunici si alte ajutoare, ce stie ea cum se cresc copiii?!”.

Pe de alta parte, felul in care ne simtim noi ca mame este atat de valoros, iar starea noastra de bine, la fel ca si tristetile si nesigurantele noastre sunt contagioase. Din fericire, stiinta, dar si experientele multor mame ne ajuta sa gasim calea pentru o viata in care sa ne simtim mai bine, fara vina si fara sa ii ignoram pe copii. Este important sa avem grija de noi cu mult mai multa intelepciune si cunoastere. Mintea ne saboteaza de multe ori si ne plangem: „nu am timp”, „am atatea de facut, nu intelegeti cat de greu imi este!”, „asta e viata unei mame, plina de greutati”. Dar gandurile acestea vin si pleaca, iar ce alegi tu pentru tine este cel mai important. Tineti minte ca starea de bine este contagioasa, la fel si tristetea sau deprimarea. Ideea este ca putem alege sa ne fie mai bine, prin cunoastere si efort.

Am grija de mine si fericirea mea: femeie fericita

De ce depinde fericirea unui om?

Aceasta intrebare si-o pun multi oameni de stiinta. Dar, vestea cea buna este ca mare parte din cum ne simtim noi este in controlul nostru. Nu spun ca este usor, nicidecum. Sunt momente cand un somn bun rezolva mult mai mult decat orice. 50% din starea noastra de fericire depinde de biologia noastra. Asa ne putem explica faptul ca unele persoane sunt optimiste, in ciuda vietii grele, iar altele mai pesimiste, desi in aparenta nu au „motive” de nefericire.

Ne nastem cu abilitatea de a fi fericit, dar tine de noi sa ne-o exersam. 40% din starea noastra de bine depinde de relatiile pe care le avem, de cat de conectate si prezente suntem in aceste relatii, de cat de multa incredere avem in ceilalti (partener, prietene, colegi). Restul de 10% depinde de factori externi.

Asadar, ce pot face eu pentru mine ca mama? Pentru ca starea voastra de bine sa fie in controlul vostru, dincolo de provocarile si necazurile vietii pe care le traim cu totii, aveti mai jos cateva recomandari:

  1. Ai grija de emotiile tale. Accepta-ti starile, cand te simti stresata, obosita, epuizata, ingrijorata, furioasa, trista, cand ti-e teama sau frica. Atunci cand negam cum ne simtim, reprimam emotiile si ne producem si mai multa suferinta. Simplu fapt ca spui in cuvinte cum te simti, ajuta. „Ma simt enervata”, „Ma simt trista”, „Ma simt furioasa.” Amigdala, acea portiune din creier care este vigilenta la orice amenintare sau pericol, se linisteste cand spunem cu voce tare cum ne simtim. Si, un alt lucru valoros pentru noi, sa tinem minte sa spunem „Ma simt trista” in loc de „Sunt trista”. Nu ma identific cu tristetea sau cu orice alta emotie. Doar in acest moment, simt tristete. Orice emotie este incredibil de valoroasa. In felul acesta, sunt in contact cu mine si cu nevoile mele cele mai profunde. Cand imi distrag atentia de la cum ma simt, nu fac altceva decat sa ma neg si sa ma evit pe mine, fugind de nevoile mele. Iar asta ma face sa ma simt nemultumita de cine sunt.
  2. Cere ajutor, ori de cate ori este posibil. Apeleaza la familie, vecini sau prieteni. Incearca sa iti faci timp pentru tine. Chiar si pentru o jumatate de ora, sa te poti odihni, sa te plimbi sau sa te vezi cu prietenele. Femeile au nevoie de mult mai multi prieteni decat barbatii. Studiile afirma ca o femeie are in jur de 5 prieteni, fata de 1 prieten in cazul barbatilor. Nevoia noastra de conectare nu poate fi implinita de un singur om. Avem nevoie de mult mai multa caldura si apropiere din partea prietenilor de suflet. Mai mult de-atat, renunta la perfectionism. Chiar daca acasa nu este totul 100% curat si in ordine, e in regula. Este mult mai important sa fii odihnita si sa ai tu o bucurie de-a ta.
  3. Savureaza momentele placute, de liniste, bucurie, si fii prezenta pe cat posibil. Cu cat suntem mai prezente, cu atat suntem mai in contact cu noi si cei din jurul nostru. Aloca-ti un timp pentru griji si probleme, undeva dupa amiaza, maxim 30 minute pe zi. Ia o foaie de hartie si noteaza-ti ingrijorarile. Cand ne gandim mai tot timpul la probleme si griji, ne obosim si ne stresam mai usor. Corpul percepe amenintarea din ganduri. Gandurile ne provoaca emotii si stari care ne epuizeaza si nelinistesc. Desi poate parea un exercitiu greu la inceput, va recomand sa il exersati timp de 40 de zile si veti observa o schimbare si mai multe momente placute pe parcursul zilei.
  4. Fii apropiata fizic si emotional de partenerul sau sotul tau, prin imbratisari, atingeri sau mangaieri. Imbratisarile duc la secretia de oxitocina, cunoscut si drept hormonul iubirii, care ne reconecteaza cu nevoile noastre de afectiune si dragoste. Cereti partenerului sa va tina in brate pentru cateva minute si sa va asculte cum ii impartasiti din gandurile voastre. Relatiile sunt cheia fericirii noastre. Cum am vazut, 40% din fericirea noastra depinde de relatii: de relatia mea cu mine, de compasiunea fata de mine, de relatia mea cu sotul sau iubitul si relatia cu prietenii dragi.
    Am grija de mine si fericirea mea: cuplu fericit pe canapea
  5. Ai grija de corpul tau! Un somn bun e adesea tot ce avem nevoie. 30 sau 90 de minute in timpul zilei sunt o binecuvantare. In loc sa faci curat in casa, mai bine alege sa te odihnesti. Deprivarea de somn, pe care o ignoram, duce la irascibilitate, nervozitate si o stare generala proasta. Miscarea, mai ales in natura, ne aduce endorfine, care ne fac sa ne simtim bine. Chiar daca mintea ne spune „sunt prea obosita sa mai fac si miscare”, stiinta ne arata ca remediul oboselii este chiar miscarea. Incearca sa faci macar cate un lucru placut pentru tine, in fiecare zi. Poate fi vorba de lucruri mici, cum ar fi savuratul unei cafele, a unui ceai sau o baie relaxanta. E foarte important sa te uiti la ce mananci si cand mananci. Cand uiti de tine, sub greutatea atator griji, si iti dai seama ca a trecut o zi fara sa mananci, inseamna energie pe care o dai, fara sa o mai primesti inapoi.
  6. Fii recunoscatoare pentru lucrurile pe care le-ai facut azi, pentru tine, copil, familie sau pentru un strain. Dormi cu gandul recunostintei. Asta reduce stresul si regleaza cortizolul, hormonul secretat in momentele stresante. Sunt atat de multe lucruri minunate pe care cu siguranta le faci in timpul unei zile si merita sa ti le reamintesti. Recunostinta si compasiune, alaturi de o imbratisare calda, iti vor face ziua mai usoara si mai placuta!

Incearca recomandarile mele pentru o perioada si sigur vei observa o schimbare in bine!