Copilul in spatiul public

Copilul in spatiul public
Andreea Badica

Andreea este terapeut comportamental si vicepresedinte Senzo Kids, un centru pentru dezvoltarea si integrarea copiilor cu dificultati.

Afla mai multe despre comportamentul celui mic in spatiul public si cum sa folosesti recompensele pozitive si negative in educarea piticului.

Cum sa folosesti recompensele pozitive si negative in educarea piticului

Pentru a intelege mai bine sfaturile noastre, e nevoie sa explicam in continuare doua concepte tehnice extrem de importante:

Copiii isi urmaresc propriile placeri sau beneficii in actiunile lor, intocmai ca adultii. In termeni comportamentali, aceste placeri sau beneficii poarta numele de "recompense".

Recompensele sunt acele consecinte ce ne invata si ne incurajeaza sa repetam un comportament pe viitor (cand facem un compliment cuiva si ni se spune "Multumesc!", cand primim salariul dupa o luna de munca, cand ne jucam cu copilul si ne spune ca ii place sa se joace cu noi).

Exemplele prezentate sunt exemple de recompense pozitive (obtinem un beneficiu, primim ceva). In afara de aceste recompense pozitive, exista si recompense negative care presupun retragerea unui stimul neplacut, dupa ce are loc un comportament, cu scopul de a reda confortul initial (inlaturam ceva).): copilul plange si mama ii cumpara o bomboana pentru a inceta plansul ce ii provoaca acesteia un disconfort, te doare capul si iei o pastila pentru a inlatura durerea, noii pantofi ti-au facut rani si iti cumperi un plasture pentru a nu mai simti durerea, copilul varsa apa pe el si cere sa-si schimbe tricoul pentru ca nu ii place sa stea ud.

Asadar, recompensele, fie ca sunt pozitive sau negative, au drept scop intarirea comportamentelor si repetarea acestora pe viitor.

Cum sunt importante recompensele in educatie?
Tot din mediul familial, copilul isi dezvolta sistemul de comunicare, repereaza care sunt limitele si cum sa reactioneze in situatii dificile. Insa instrumentele pe care le foloseste in procesul lui de invatare le detine adultul.
Ne vom concentra in continuare pe situatiile dificile intampinate cu copiii si ce invata ei din reactiile parintilor.
Deseori, parintii se lovesc de situatii in care copiii nu vor sa accepte ca nu li se pot indeplini toate dorintele. De exemplu, cand trebuie sa mearga la magazin, cand sunt intr-un loc placut si nu vor sa plece, cand isi doresc un lucru sau o activitate la care nu pot avea acces sau cand trebuie sa accepte limitele impuse in spatii publice (la restaurant, muzee, biserica etc.).

1. Mersul la cumparaturi.

Mersul la cumparaturi

Ti s-a intamplat ca atunci cand sunteti la cumparaturi, copilul sa ceara in mod repetat ceva ce nu ii puteti cumpara?
Situatie: Te afli la supermarket cu copilul si in timp ce completati lista de cumparaturi, el vede ceva ce isi doreste sa-i cumperi (dulciuri, jucarii). Incerci sa-i explici ca, din diverse motive, nu poti sa-i cumperi acel lucru (nu ai suficienti bani sau nu e pe lista de cumparaturi). Ulterior, copilul incepe sa riposteze la decizia prezentata prin diverse reactii: plange, ridica tonul sau chiar tipa, se intinde pe jos, trage de produse sau le arunca etc. Din cauza neplacerilor create de reactia in cauza (disconfortul propriu resimtit din cauza zgomotului sau a reactiilor celorlalte persoane din magazin), te simti nevoita sa-i cumperi copilului ce a cerut.

Solutie: indiferent de cat de vehemente sunt insistentele copilului, va veti limita la lista de cumparaturi stabilita. E adevarat ca aceasta procedura presupune un disconfort social, insa educatia copilului tau trebuie sa fie prioritara fata de reactia celor din jur (vrei sa recompensezi pozitiv comportamentul neplacut al copilului invatandu-l sa il repete pe viitor sau vrei sa te recompensezi pe tine negativ, in acel moment scapand de reactiile celorlalti?)

Metode de prevenire: la plecare, repeti impreuna cu copilul intinerariul pe care il veti avea si lista de cumparaturi. Poti chiar sa il responsabilizezi, incredintandu-i lui o sarcina (daca are varsta potrivita). Din cand in cand poti stabili o recompensa (pozitiva) pentru ca acesta a respectat intinerariul stabilit.

2. Loc placut.

Loc placut

Situatie: esti cu copilul la locul de joaca si acesta se distreaza foarte bine cu ceilalti copii. Se face tarziu si trebuie sa plecati. In momentul in care copilul este anuntat ca trebuie sa incheie joaca, reactia copilului este puternic negativa. In acel moment cedezi la reactiile sale si prelungesti timpul, evitand astfel o situatie ce atrage privirile (ii recompensezi pozitiv reactia, il inveti ca atunci cand riposteaza, obtine mai mult timp de joaca).

Solutie: Chiar daca este un moment neplacut pentru copil, dar si pentru tine, retragerea lui din spatiul placut in momentul stabilit il va invata sa respecte pe viitor regulile prestabilite si astfel sa renunte la reactiile de refuz. E adevarat ca rigiditatea in educatie nu este recomandata, insa poti deveni flexibil dupa ce copilul a invatat ce inseamna sa respecte un lucru prestabilit.

Metode de prevenire: I se va spune copilului inca de la inceput cat timp veti sta in acel loc si chiar ce se va intampla dupa ce plecati de acolo. In plus, ii poti aminti copilului la anumite intervale de timp ca se apropie momentul plecarii ("Mai stam 10 minute.", " in 5 minute plecam, deoarece trebuie sa ajungem la timp in ....")

3. Copilul isi doreste un obiect sau o activitate la care nu poate avea acces.

Copilul isi doreste un obiect sau o activitate la care nu poate avea acces

Situatie: esti in parc cu copilul si acesta vede o jucarie la un alt copil, merge la el si i-o smulge din mana. Celalalt copil incepe sa planga pentru ca isi vrea jucaria inapoi, iar copilul tau plange pentru ca vrea acea jucarie si nu accepta sa o returneze.

Solutie: Chiar daca copilul plange si va fi suparat pentru ca i-ai cerut sa returneze jucaria, prin simplul fapt ca nu i s-a acceptat sa smulga si sa ia jucariile altor copii, acesta va invata ca pe viitor, astfel de comportamente nu sunt acceptate din punct de vedere social si va fi invatat sa se alieze la regulile sociale.

Metode de prevenire:
a. copilul va fi invatat dinainte sa ceara ce isi doreste si nu sa smulga obiectele celor din jur, dar si ce se poate intampla daca o face
b. copilul va merge in parc cu propria jucarie si va fi invatat sa faca schimb de jucarii atunci cand isi doreste jucaria altui copil.

4. Acceptarea limitelor impuse in spatiul public

Acceptarea limitelor impuse in spatiul public

Ti s-a intamplat sa mergi la restaurant cu copilul si acesta sa faca galagie, sa alerge printre mese sau sa arunce cu obiecte deranjandu-i pe cei din jur?

Solutie: il retragi intr-un loc izolat (hol, terasa, in exteriorul locatiei) si ii expui ce se poate intampla daca va continua sa se comporte astfel (sa fiti rugati sa parasiti locatia, sa determinati reactii neplacute ale oamenilor, sa cauzeze accidente). Considerand ca locatia este placuta pentru copil, ii poti explica si ca, in cazul in care continua, va trebui sa plecati. Insa este foarte important sa tii cont daca locul este preferat sau nu pentru copil. Daca copilul nu isi doreste sa se afle acolo si decizi sa pleci in urma comportamentelor lui, tot ce faci este, asa cum am subliniat si mai sus, sa recompensezi acele comportamente, sa-l inveti cum sa obtina intr-un mod neadecvat ceea ce vrea, in viitor.

Metode de prevenire: acasa puteti sa va jucati de-a restaurantul expunandu-l pe copil la diferite situatii prin care sa-l pregatesti pentru momentul in care chiar veti merge in acel loc. El va fi invatat de acasa in ce locuri are voie sa se joace si sa alerge (parc, locurile de distractie) si in ce locuri nu are voie sa manifeste aceste comportamente (la restaurant, muzee, biserica, etc.). Totodata, i se va explica acestuia cum trebuie sa se comporte cand mergeti intr-un restaurant, ce are voie sa faca si ce nu, cum trebuie sa vorbeasca cand sunteti in acest loc pentru a nu ii deranja pe cei din jur. Bineinteles, nu uitati sa stabiliti din cand in cand si recompensa potrivita pentru ca respecta aceste reguli sociale, pentru ca mai tarziu sa fie motivat social sa le respecte.

Recomand insa parintilor sa fie atenti daca locurile in care ii duc pe copii sunt adecvate sau nu varstei lor. Totodata, sa tina cont de ora la care copilul este dus in aceste locuri. De exemplu, daca copilul este dus intr-un pub la ora 23:00 si acesta incepe sa planga sau sa riposteze la orice, comportamentele lui pot fi justificate sau indreptatite (este ora lui de somn, de exemplu).

Prin urmare, sugerez parintilor sa stabileasca anumite limite pe care copilul sa le respecte. Acesta trebuie sa inteleaga ca nu toate lucrurile sunt la dispozitia sa si ca aceia care controleaza situatiile sunt parintii si nu el.

Parintii trebuie sa fie calmi cand vorbesc cu copilul lor, fermi, consecventi si sa respecte intotdeauna promisiunile pe care le fac si regulile pe care le impun (sa nu faca concesii gratuite).

Nu in ultimul rand, de multe ori parintii incearca sa evite momentele in care copilul incepe sa planga deoarece nu pot tolera aceste situatii care ii provoaca suferinta (reala sau aparenta) si atunci ofera acestuia tot ce isi doreste ca sa se linisteasca. Insa, trebuie avut in vedere ca din aceste situatii mai putin placute, copilul invata cum sa faca fata limitarilor sau refuzurilor, dezvoltandu-si mecanismele care il vor ajuta mai tarziu (gradinita, scoala) sa tolereze mai bine sursele ce provoaca frustrare. Astfel, copilul devine din ce in ce mai pregatit pentru viata.

Copilul in spatiul public