Cum sa folosesti motivatia in loc de pedeapsa?

Cum sa folosesti motivatia in loc de pedeapsa?
Andreea Badica

Andreea este terapeut comportamental si vicepresedinte Senzo Kids, un centru pentru dezvoltarea si integrarea copiilor cu dificultati.

Recompensarea presupune identificarea unei motivatii, atat pentru copil, cat si pentru adult. Afla cum sa folosesti recompensa in educatia copilului tau.

Recompensa, elementul cheie in educarea copilului.

Vorbeam in celelalte articole (vezi, “Copilul in spatiul public” sau “Rolul lui “NU”, in relatia parinte-copil”) despre recompensare si incurajam parintii sa isi motiveze copilul intotdeauna daca vor sa imbunatateasca anumite comportamente.

Dar ce inseamna pentru un parinte principiul recompensei si de ce este atat de important acest principiu?
Analiza comportamentala este o stiinta si principiul recompensei este elementul cheie cand vorbim despre imbunatatirea si mentinerea comportamentelor pe viitor. Recompensarea presupune identificarea unei motivatii, atat pentru copil, cat si pentru adult.

Skinner, parintele behaviorismului, impartea principiul recompensei in doua tipuri: recompensa pozitiva si recompensa negativa. Recompensele sunt acele consecinte ce ne invata si ne incurajeaza sa repetam un comportament pe viitor iar cele negative presupun retragerea unui stimul neplacut, dupa ce are loc un comportament, cu scopul de a reda confortul initial (inlaturam ceva). Pentru o intelegere mai buna a conceptelor, vezi articolul “Copilul in spatiul public.”

Am incercat toate metodele, dar nici una nu da rezultatele dorite.”, “Stiu ca am un copil rasfatat si face ce imi doresc eu doar cand vrea el.”, “E prea mic, se face el mare si o sa inteleaga.”, “Vreau sa fie cuminte cand mergem la magazine dar el plange si tipa.”, aud cel mai des din partea mamicilor.

Cand ne dorim sa imbunatatim comportamentele sau sa le scadem pe cele neadecvate, trebuie sa ne gandim intotdeauna cu ce alte comportamente adecvate putem sa le inlocuim si prin ce metoda. Prin folosirea motivatiei sau prin pedeapsa?

Exemple prin care putem sa folosim motivatia in locul pedepsei:

1. “De fiecare data cand iesim in parc, copilul meu ii loveste pe alti copii sau ii trage de par.”
cum-sa-folosesti-motivatia-in-loc-de-pedeapsaIn astfel de situatii, parintele trebuie sa gaseasca in mediul copilului, recompensele care-l motiveaza astfel incat sa nu mai manifeste comportamentele nedorite. Toate mamicile cunosc ce jucarii, dulciuri, desene, cantece sau jocuri preferate au copiii lor.
In cazul nostru, inainte de a iesi in parc cu copilul ii poti spune ca la intoarcere, pentru ca este cuminte, poate sa manance prajitura preferata sau sa se uite la desenele preferate. In acest mod, motivam copilul sa fie cuminte stiind ca atunci cand este cuminte, acasa il asteapta ceva mult dorit.

2. “La masa, copilul meu nu vrea sa manance daca nu se uita pe tableta.”
cum-sa-folosesti-motivatia-in-loc-de-pedeapsa In cazul acesta, rolul parintelui este de a-l motiva pe copil sa manance fara sa se uite pe tableta. Parintele poate sa foloseasca tableta ca pe o motivatie la care copilul are acces doar DUPA ce mananca. I se va cere copilului sa manance si dupa ce ia o gura de supa se poate uita cateva secunde la desenele preferate. Dupa cele cateva secunde, se va opri tableta si in functie de complianta copilului, acesta va avea acces din nou la ea, doar dupa ce ia mai multe guri de supa sau dupa ce a mancat tot din farfurie.

3. “Nu mai stiu ce sa ma fac cu el, de fiecare data cand suntem la magazin plange si nu vrea sa accepte ca nu pot sa-i cumpar ce isi doreste. In momentul acela, ridic tonul, il cert sau ii dau o palma la fundulet.”
cum-sa-folosesti-motivatia-in-loc-de-pedeapsaIn astfel de situatii, pe langa exemplele din articolul “Copilul in spatiul public.”, stiind de la inceput ce o sa isi doreasca copilul din magazin, i se poate spune de acasa ca va primi ce isi doreste la sfarsit, dupa ce au fost facute cumparaturile si el a fost cuminte.

Atat tonul ridicat cat si palma, nu-l vor face pe copil sa fie cuminte in magazin ci, din contra, va face ca comportamentul lui sa escaladeze. Tonul si palma reprezinta forme de pedeapsa, la care n-ar trebui sa se ajunga atata timp cat s-au incercat toate metodele pozitive. Studiile arata ca prin motivatie putem imbunatati si creste frecventa comportamentelor si nu prin pedeapsa dar, fiecare parinte isi creste copilul dupa cum doreste.

4. “Copilul meu varsa apa prin toata casa si nu vrea sa inteleaga ca nu are voie. Ori este rasfatat, ori face doar cum vrea el.”
cum-sa-folosesti-motivatia-in-loc-de-pedeapsa In primul rand, ca parinti, trebuie sa intelegeti ca piticul nu are voie sa faca ce vrea el. Copilul trebuie sa recunoasca autoritatea parintelui si sa respecte regulile impuse de catre el. Pentru moment, totul pare distractiv, copilul este mic si simpatic cand se joaca cu apa dar, in calitate de parinti, trebuie sa ne gandim intotdeauna in viitor, la ce comportamente intarim pentru ca acestea se vor mentine si atunci cand copilul va creste mai mare. Trebuie sa va ganditi daca la 5 ani ii veti mai accepta acest comportament.
In astfel de situatii, recomand parintilor sa fie atenti la reactiile lor. Atata timp cat copilul vede ca este distractiv pentru parinte ca el sa verse apa prin casa, va face acest lucru de fiecare data cand va avea ocazia.
In acest caz, daca parintele il cearta pe copil, ridica tonul sau este incruntat, fara sa ii explice ce a facut gresit si fara sa se asigure ca acesta a inteles ce a facut, metoda pe care o aplica reprezinta o pedeapsa.
Ca si in exemplele de mai sus, parintele trebuie sa identifice o recompensa si sa o foloseasca doar dupa ce copilul a manifestat comportamentul dorit (nu mai varsa apa pe jos sau pe obiecte).

5. “Cand ii cer sa-si stranga jucariile, copilul meu plange si le arunca prin camera. Drept urmare, il trimit in camera lui pentru 5 minute.”
cum-sa-folosesti-motivatia-in-loc-de-pedeapsa In aceasta situatie, parintele trebuie sa aiba grija daca copilul are varsta adecvata ca sa ramana singur in camera. Totodata, trebuie sa se asigure ca copilul a inteles de ce a primit aceasta consecinta si daca aceasta consecinta are drept rezultat scaderea comportamentului pe viitor. Daca copilul este trimis in camera lui pentru 5 minute si camera este plina de jucarii, atunci inseamna ca metoda pe care parintele o aplica nu va avea rezultatele dorite (sa nu mai planga si sa nu mai arunce cu jucariile) pentru ca nu este vorba de pedeapsa. Din contra, faptul ca piticul plange si arunca jucarii intr-o camera, dar apoi este trimis in alta plina cu jucarii, inseamna ca recompensam comportamentul pe care voiam sa-l scadem (plange si arunca jucarii), oferandu-i acces la si mai multe jucarii.

Pedeapsa este o consecinta care provoaca disconfort si, din care, atat adultul, cat si copilul invata sa nu mai repete pe viitor un anumit comportament.
Pentru copii, pedeapsa este reprezentata de notiunea de “NU”, tonul ridicat, privirea incruntata, cearta parintelui, trimiterea pentru cateva minute in alta camera, statul la colt sau bataia.
Cand parintele alege sa foloseasca pedeapsa, trebuie sa aiba in vedere mai multe aspecte: care este comportamentul problema, cu ce alt comportament vrea sa-l inlocuiasca, s-a asigurat ca piticul a inteles ce a facut gresit? A incercat sa il felicite pentru alte comportamente in care este extraordinar de cuminte sau a considerat ca aceasta cumintenie este un lucru normal?
Sugerez parintilor sa foloseasca cat mai mult posibil principiul recompense in defavoarea pedepsei. Prin motivatie si nu prin pedeapsa, copilul invata ceea ce ne dorim. Prin felicitarile si incurajarile venite din partea parintilor, copiii devin din ce in ce mai cuminti, mai motivati sa invete si capata incredere in ei.