Cum se dezvolta gandirea copilului intre 0 si 2 ani

Cum se dezvolta gandirea copilului intre 0 si 2 ani
Cristina Tulbure

Cristina este lector universitar la Universitatea de Vest din Timisoara, doctor in stiintele educatiei si mama. Avand multi ani de experienta in invatamant (de la prescolar, la universitar), atata in practica pedagogica, cat si in cercetare, Cristina a vorbit in editorialele ei despre cum sa intelegem mai bine dezvoltarea copiilor pana in 3 ani.

Gandirea bebelusilor are propriile legi si un proces complex de dezvoltare. De aceea, este important sa incercam sa o intelegem cat mai bine.

Din momentul in care se naste, bebelusul parcurge o serie de transformari prin care fiinta lui trece de la un stadiu inferior la unul superior, de la simplu la complex, printr-o succesiune de etape care exprima procesul complex de dezvoltare.

Dezvoltarea personalitatii lui se manifesta prin incorporarea si constituirea de noi conduite si atitudini care permit adaptarea activa la cerintele mediului natural si sociocultural. In acest fel, piticul isi creeaza relatii tot mai diferentiate cu mediul in care traieste.

Dar cum se produce mai exact aceasta dezvoltare?

Bebelusul actioneaza in mediul inconjurator cu ceea ce stie si poate face intr-o anumita etapa. Dar in mediu apar o multitudine de provocari, de obstacole, de cerinte carora trebuie sa le faca fata. In acel moment, copilul este provocat sa depaseasca obstacolele si sa se adapteze noilor cerinte, bineinteles cu efort si cu ajutor din partea adultului. Prin depasirea acestor provocari, micutul isi formeaza si isi dezvolta procesele psihice care ii vor diferentia comportamentul, ducand la o mai buna adaptare.

Ce fel de proces este dezvoltarea?

Dezvoltarea este un proces cu caracter ascendent, dar nu liniar, ci asemanator unei spirale, cu stagnari si reveniri aparente, cu reinnoiri continue. De multe ori ne intrebam: de ce copilul meu nu mai stie poezia, doar ieri o stia? De ce pronunta iar gresit, cand saptamana trecuta pronunta corect? Cum de nu mai stie iar ce l-am invatat, ca ieri parea ca a inteles? Raspunsul dat de specialisti ne linisteste pe noi mamicile ingrijorate de aparenta stagnare sau aparentul regres al copilului: fenomenele psihice nu sunt date o data pentru totdeauna, in forma finita, ci, dimpotriva, ele sunt intr-o continua formare si devenire, cunoscand perioade de aparitie, inchegare, plamadire, evolutie, maturizare, dar si de relative stagnari sau involutii (cf. Golu, Verza si Zlate, 1994).

Mamica cu bebelus in natura

Din punct de vedere intelectual, J. Piaget considera ca in perioada 0-2 ani copilul se afla in stadiul senzorio-motor, ceea ce inseamna ca micutul cunoaste si exploreaza lumea prin simturi si prin miscare. Inteligenta senzorio-motorie a copilului este orientata total pe satisfacerea practica a dorintelor, intentiilor si nevoilor acestuia. Gandirea copilului este una egocentrica, copilul fiind autocentrat si functionand numai dependent de sine, deoarece in afara de existenta proprie alta nu cunoaste. Micutul doreste sa fie in centrul atentiei si face tot posibilul sa se asigure ca toate persoanele din jur sunt orientate spre el si spre nevoile lui. Acest aspect nu trebuie sa ne ingrijoreze, este o etapa normala in viata copilului care va fi depasita usor, dupa varsta de 3-4 ani.

La 2 ani, gandirea piticului nu tine cont de legile realitatii

In jurul varstei de 2 ani, ramanem surprinse de caracterul magic al gandirii copilului, care consta in asimilarea lumii la propriile dorinte ale copilului. Mai precis, micutul nostru nu tine seama de legile realitatii obiective, ci crede in puterea magica a propriilor tipete, a plansului sau a isteriei, prin care nu doreste altceva decat sa isi satisfaca propriile dorinte, sa se realizeze totul cum are el nevoie pe moment. Copilul cauta sa subordoneze tot mediul inconjurator capriciilor sale, deformand realitatea in functie de propriile-i dorinte. Spre exemplu, pentru el nu conteaza ca o carte nu are nicio legatura cu o masina sau ca o perna nu are nimic in comun cu un avion. El transforma lucrurile, utilizandu-si fantezia pentru a obtine ceea ce isi doreste in mod spontan (ex. un băţ poate reprezenta: lingurita, calul de calarit, cheia etc).

Pentru copii, totul este insufletit

O alta caracteristica a gandirii este animismul: copilul este convins ca tot ceea ce il inconjoara este insufletit – norii plang, soarele zambeste, papusa rade si ii e foame, ursul de plus s-a imbolnavit. Toate aceste caracteristici ale gandirii decurg din egocentrismul copilului, din incapacitatea sa de a se detasa de propria persoana, de propriile-i dorinte si nevoi. Pe masura trecerii timpului, cu sprijin din partea adultului si o data cu intrarea in colectivitate, tendintele egocentrice se vor diminua, iar copilul va ajunge la o intelegere adecvata a lumii inconjuratoare.

Bebelus se joaca cu jucarii deasupra patutului

Cuvinte in loc de propozitii

Din punctul de vedere al dezvoltarii limbajului, primele cuvinte apar in jurul varstei de un an si ele joaca rol de propozitii. Mai precis, prin pronuntarea unui cuvant copilul exprima, de fapt, o propozitie intreaga (Apa inseamna: mi-e sete, doresc apa; Papa inseamna Mi-e foame, vreau sa mananc etc.). Pana la varsta de 2 ani copilul verbalizeaza o mare parte din actiunile sale, cuvintele sintetizand si comprimand experientele de viata ale copilului.

Ca si repere educative in aceasta etapa atragem atentia asupra a doua aspecte esentiale: in primul rand, toti adultii care vorbesc cu micutul trebuie sa ii pronunte corect si clar cuvintele, fara dezacorduri si fara prescurtari pentru ca micutul sa invete sa comunice corect. In al doilea rand, pronuntarea gresita sau stalcita a unui cuvant de catre copil trebuie urmata imediat de pronuntarea corecta de catre parinte, nici un caz de repetarea gresita de catre adult pentru a-i face pe plac copilului si a crea un moment de amuzament. De multe ori, adultii cad in greseala de a se amuza prea mult de stangaciile verbale ale copilului si de a vorbi si ei gresit pentru a fi pe placul copiilor si a intra in lumea lor, ceea ce din punctul de vedere al educatiei limbajului e total contraindicat intrucat nu il ajuta pe copil sa invete limbajul corect, il deruteaza si il impiedica sa evolueze in planul comunicarii verbale.

Mama cu fetita alb diafan

Dragi mamici, sa tinem cont de faptul ca fiecare copil este unic, fiecare are particularitatile lui individuale care imprima o nota specifica dezvoltarii, un ritm propriu de crestere si transformare, diferit de la un copil la altul, cu nuante personale ce îsi afla originea în potentialul sau genetic, dar si in conditiile de mediu in care traieste. Pornind de la concluzia specialistilor conform careia pana la 3 ani copilul achiziţionează 60% din experienta fundamentala de viata, sa ne amintim ca activitatea fundamentala a copilului este jocul si sa ne jucam cu el astfel incat dezvoltarea sa intelectuala sa fie optima.

Copilul rade:
"Intelepciunea şi iubirea mea e jocul!"
Tanarul canta:
"Jocul si-ntelepciunea mea-i iubirea!"
Batranul tace:
"Iubirea şi jocul meu e-ntelepciunea!"

Trei fete, Lucian Blaga