Cum castigam cooperarea copiilor nostri prin comunicare?

Cum castigam cooperarea copiilor nostri prin comunicare?
Cristina Tulbure

Cristina este lector universitar la Universitatea de Vest din Timisoara, doctor in stiintele educatiei si mama. Avand multi ani de experienta in invatamant (de la prescolar, la universitar), atata in practica pedagogica, cat si in cercetare, Cristina a vorbit in editorialele ei despre cum sa intelegem mai bine dezvoltarea copiilor pana in 3 ani.

Descopera de la Cristina Tulbure, doctor in stiintele educatiei, cum reusesti sa comunici mai eficient cu cei mici, castigandu-le cooperarea.

Dragi mamici, am sa va impartasesc una dintre povestile mele preferate scrisa de Dale Carnegie in lucrarea „Secretele succesului‟:

Odata, soarele si vantul se certau cu privire la care dintre ei e mai puternic, iar vantul a spus:

- Voi dovedi ca eu sunt. Il vezi pe batranul de acolo in palton? Pun pariu ca pot sa ii dau jos paltonul mai repede decat tine.

Astfel, soarele a intrat dupa un nor, iar vantul a suflat pana cand a devenit aproape o tornada, insa cu cat sufla mai tare, cu atat mai aproape isi strangea batranul paltonul pe corp.

In cele din urma vantul s-a potolit, iar soarele a iesit de dupa nori si i-a zambit cu bunatate batranului. Dintr-o data, acesta si-a sters fruntea si a dezbracat paltonul. Apoi, soarele i-a spus vantului ca blandetea si atitudinea prietenoasa sunt mereu mai puternice decat furia si forta‟.

Contrar aparentelor, bunatatea, aprecierea, generozitatea si caldura sufleteasca au o putere de convingere mult mai mare decat agresivitatea, forta, furia sau amenintarea. O buna educatie incepe intotdeauna cu o buna comunicare intre parinti si copii. De aceea, ne vom concentra in cele ce urmeaza pe cum transmitem si ascultam eficient mesajele in comunicarea cu micutii nostri.

6 principii pentru a transmite mesaje eficiente

Ca parinti, suntem responsabili de modul in care initiem si conducem comunicarea cu copilul nostru, pentru ca acesta va lua exemplu de la noi si isi va forma propriul stil pornind de la ce aude si simte din partea noastra. Mesajele pe care i le transmitem vor fi bine percepute daca respecta cateva principii esentiale:

1. Sunt formulate pozitiv; indicat este sa contina cat mai putine negatii, intrucat acestea deruteaza si descurajeaza copilul. Exemple: Te pot ajuta cu ceva?; Ai putea face si altfel?; Dupa ce termini de mancat vom iesi la joaca!

Mama si copilul se joaca cu cuburi

2. Ii transmit copilului ca este acceptat, ca apartine familiei oricum si chiar daca are un comportament inadecvat parintii il iubesc neconditionat, insa va trebui sa suporte consecintele faptelor sale. Exemplu: Acum esti suparat pentru ca te-ai impiedicat de jucariile lasate de tine in dezordine. Sunt alaturi de tine si pot sa te bandajez la picior. Daca vrei, altadata ma poti chema sa te ajut sa le strangi.

3. Sunt formulate cu respect fata de copil, transmitandu-i ca el este important si valoros pentru noi, ca parerea lui conteaza. Exemple: Unde ai dori sa mergem? Cum ai dori sa ne petrecem dupa-amiaza? Esti de acord sa dam sandalutele care ti-au ramas mici unei alte fetite? Ce crezi ca se va intampla daca faci astfel?

4. Ofera alternative, astfel incat sa-i creeze micutului ocazii de a-si dobandi si valorifica autonomia. Exemple: Te imbraci cu rochita rosie sau cu cea albastra? Vii aici sa ne ajuti sau te joci putin cu papusile?

5. Sunt formulate la persoana intai, exprimand atitudinea noastra fata de ceea ce a spus sau a facut copilasul. Acest mod de comunicare ii permite copilului sa inteleaga sentimentele si intentiile mamei lui. Un mesaj clar, formulat la persoana intai cuprinde (cf. Matanie si Axente, 2009) descrierea comportamentului copilului (Exemplu: Cand iti lasi jucariile in dezordine ...), exprimarea sentimentelor mamicii (Exemplu: ... ma enervez ...) si descrierea consecintelor (Exemplu: ... pentru ca ma impiedic de ele).

6. Mesajele la persoana intai au marele avantaj ca se centreaza pe mamica si nu arunca vina pe copil. Ele ii transmit copilului ca este respectat si valoros, dar in acelasi timp il atentioneaza asupra faptului ca exista si alternative mai bune la comportamentele sale. Ele directioneaza copilul, dar nu ii impun nimic, ajutandu-ne pe noi ca mamici sa castigam cooperarea micutilor nostri. Iata cateva exemple de mesaje la persoana intai care ne pot fi de folos:

Cand arunci mancarea pe jos, eu ma ingrijorez pentru ca vom calca pe ea si putem aluneca.
Cand strigi asa de tare, sunt suparata pentru ca incepe sa ma doara capul.
Cand te smiorcai, eu sunt ingrijorata pentru ca nu inteleg ce vrei sa imi spui. Crezi ca ai putea sa imi explici si altfel ce doresti?

Fetita se joaca cu um lighean cu apa

Cheia comunicarii eficiente: ascultarea activa

Comunicarea inseamna mai mult decat a transmite mesaje, implicand alte doua aspecte importante: receptarea mesajelor si oferirea de feed-back. A asculta nu este echivalent cu a auzi, iar de multe ori, ascultarea este mai valoroasa decat transmiterea mesajelor. Se spune ca am fost creati cu doua urechi si o singura gura, pentru a asculta de doua ori mai mult decat vorbim. Micutii nostri au multe sa ne transmita, iar noi mamicile trebuie sa ne asiguram ca intelegem exact ceea ce ne spun, pentru a-i sprijini si indruma.

O metoda eficienta de receptare a mesajelor si oferire de feed-back copiilor este ascultarea activa. Aceasta implica intelegerea a ceea ce simte si vrea sa spuna copilul, urmata de repetarea ideilor exprimate (cf. Matanie si Axente, 2009). Astfel ii comunicam urmatoarele aspecte esentiale:

  • intelegere: Te inteleg. Esti suparat acum.
  • respect pentru sentimentele lui: Te simti nedreptatit. E firesc.
  • empatie: Incerc sa ma pun in locul tau si mi-ar fi foarte greu sa trec prin asta.
  • acceptare: Esti furios acum . Sunt alaturi de tine.

Mama cu copilul in brate

Te inteleg: incurajeaza-ti piticul cu raspunsuri deschise

Pentru ca ascultarea activa sa-i fie intr-adevar de ajutor micutului nostru, este indicat ca mamica sa foloseasca cat mai multe raspunsuri deschise. Acestea ii transmit piticului ca mamica lui l-a inteles si ii respecta sentimentele, in vreme ce raspunsurile inchise ii comunica micutului ca mama lui nu a receptionat corect mesajul sau. Haideti sa vedem cateva exemple:

Copilul: Reao ce esti! Iar ma lasi la cresa!
Raspunsul inchis al mamei: In viata nu facem doar ce ne place. Obisnuieste-te cu asta!
Raspunsul deschis al mamei: Esti suparat ca te las aici si nu stau cu tine. Te inteleg. Vin cat pot de repede!

Copilul: Sora mai mare mi-a spus ca sunt urata!
Raspunsul inchis al mamei: Vezi-ti de treaba! Tu nu pune la suflet! Astea sunt copilarii!
Raspunsul deschis al mamei: Te simti rau deoarece sora te-a jignit. Te inteleg. Cand va linistiti amandoua vom sta de vorba.

Observati diferenta? Raspunsul inchis efectiv blocheaza comunicarea si creste gradul de frustrare al piticului care acum are doua probleme: cea initiala la care se adauga faptul ca mama lui nici macar nu l-a inteles.

Raspunsurile deschise insa, ii transmit copilului sentimente de intelegere, respect si acceptare, care il ajuta sa isi inteleaga propriile trairi, il detensioneaza si il invita sa se deschida fata de noi si altadata. Raspunsul inchis descurajeaza, iar cel deschis incurajeaza la dialog si incredere reciproca. De aceea, este bine sa exersam cat de mult posibil formularea raspunsurilor deschise.

Dragi mamici, va urez mult curaj in a transmite copilului ce simtiti, multa rabdare in a ii explica care sunt consecintele comportamentelor pe care le face si multa intelepciune in a armoniza relatia dintre voi si piticul dragalas care va induioseaza ori de cate ori va spune Mama!